570 000 122 recepcja_cmbb@op.pl

Ciąża to czas pełen emocji, nowych doświadczeń, wyzwań oraz wątpliwości. Przyszła mama powinna odpowiednio zadbać o zdrowie swoje, jak i nienarodzonego dziecka. Oprócz regularnych badań i kontrolnych wizyt lekarskich, zbilansowanych posiłków oraz odpoczynku istotna jest również aktywność fizyczna w ciąży. Jaki wpływ na zdrowie i samopoczucie przyszłej mamy oraz dziecka ma ruch? Sprawdź, czy można ćwiczyć w ciąży oraz jakie aktywności polecane są przed porodem.

Ćwiczenia w ciąży a korzyści dla mamy i dziecka

Wiele kobiet w ciąży obawia się wysiłku fizycznego, aby nie spowodować w ten sposób problemów z rozwojem maluszka. Owszem, intensywne ćwiczenia lub aktywność przekraczająca siły przyszłej mamy nie jest dobrym pomysłem. Natomiast ruch o umiarkowanej intensywności przyniesie wiele korzyści zarówno kobiecie, jak i dziecku.

  • Poprawa krążenia krwi – regularne ćwiczenia wspomagają pracę serca i układu krwionośnego przyszłej mamy. Poprawia się także przepływ krwi między organizmem matki a płodem, poprzez lepsze ukrwienie macicy i łożyska.
  • Lepsza kondycja i wytrzymałość organizmu – wysiłek fizyczny w trakcie ciąży gwarantuje odpowiednią wydolność płuc, serca oraz mięśni, co ma istotne znaczenie podczas porodu siłami natury.
  • Złagodzenie dolegliwości ciążowych – odpowiednio dobrane ćwiczenia pomogą zredukować niektóre dolegliwości ciążowe, takie jak bóle kręgosłupa czy zaparcia.
  • Lepszy sen – aktywność fizyczna w ciągu dnia zapewni lepszy, bardziej jakościowy sen przyszłej mamie.
  • Sposób na ukojenie nerwów – ćwiczenia pomogą zredukować stres związany z ciążą, poprawią również nastrój kobiety. Aktywność wpływa również na zmniejszone ryzyko pojawienia się depresji poporodowej u świeżo upieczonej mamy.
  • Zmniejszone ryzyko cukrzycy – kobiety, które podejmują fizyczne aktywności, rzadziej cierpią z powodu cukrzycy ciążowej. Jest im też łatwiej utrzymać optymalną wagę w trakcie ciąży.
  • Szybszy powrót do formy po porodzie – podejmowanie ruchu podczas ciąży nie tylko ułatwia poród naturalny, ale i powrót do pełni sił już po narodzinach dziecka. 
  • Zdrowszy maluszek – dzieci mam, które ćwiczyły podczas ciąży, są zdrowsze i mają silniejsze organizmy.

Propozycje aktywności fizycznych w ciąży

Nie wszystkie ćwiczenia będą odpowiednie dla przyszłych mam. Warto zdecydować się na aktywności, które nie są związane z ryzykiem upadku lub powstawaniem urazów. Oto kilka propozycji na ruch i ćwiczenia podczas ciąży:

  • spacery – to jedna z najbezpieczniejszych form ruchu, a tempo chodzenia czy długość trasy można bez problemu dostosować do możliwości każdej kobiety;
  • pływanie – znakomicie odciąża kręgosłup i stawy, a jednocześnie angażuje wiele grup mięśniowych i pomaga zadbać o wydolność płuc i serca;
  • joga – szczególnie ćwiczenia z jogi dla ciężarnych pozwolą zredukować stres oraz poprawić elastyczność ciała;
  • bieganie – jeżeli wcześniej byłaś aktywną biegaczką i Twój lekarz nie ma przeciwwskazań, to możesz kontynuować bieganie podczas ciąży. Należy dostosować szybkość biegu i długość trasy do swojego samopoczucia i zrezygnować z forsownego wysiłku;
  • rozciąganie, tzw. stretching – ćwiczenia poprawiające elastyczność mięśni okażą się wsparciem m.in. w przypadku dolegliwości ze strony kręgosłupa;
  • ćwiczenia polecane przez fizjoterapeutę i/lub fizjoterapeutkę uroginekologiczną – warto wybrać się do specjalisty i dowiedzieć się, jakie ćwiczenia warto wykonywać w ciąży, by zapewnić sobie nie tylko lepsze samopoczucie, ale i siłę podczas porodu. Szczególnie zalecenia od fizjoterapeutki uroginekologicznej pomogą w bezpieczny sposób wrócić do formy po narodzinach dziecka.

Zaleca się wprowadzenie ćwiczeń o umiarkowanej intensywności kilka razy w tygodniu. Regularne, nawet 30-minutowe aktywności pozwolą przyszłej mamie poczuć się lepiej – zarówno fizycznie, jak i psychicznie.

To bardzo ważne, aby każdą formę aktywności fizycznej dostosować do indywidualnych potrzeb, stanu zdrowia, możliwości i samopoczucia ciężarnej kobiety. Nigdy nie należy przekraczać swoich granic, by nie zaszkodzić sobie oraz dziecku. Wybór odpowiednich ćwiczeń warto skonsultować z lekarzem i fizjoterapeutą.

W jakich sytuacjach zrezygnować z ćwiczeń podczas ciąży?

Chociaż aktywność fizyczna ma korzystny wpływ na przyszłą mamę i dziecko, w pewnych przypadkach należy zachować szczególną ostrożność:

  • ciąża z powikłaniami;
  • bóle i krwawienia – gdy w trakcie lub po ćwiczeniach pojawi się nietypowy ból lub krwawienia z dróg rodnych, należy pilnie skonsultować się z lekarzem;
  • skłonność do przedwczesnego porodu;
  • problemy z nadciśnieniem tętniczym podczas ciąży;
  • niewydolność szyjki macicy. 

Podsumowanie

Aktywność fizyczna w ciąży ma wielkie znaczenie w kontekście zdrowia przyszłej mamy oraz dziecka. Oprócz poprawy krążenia krwi czy zmniejszenia napięcia mięśniowego, systematyczny wysiłek pomoże uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości i cukrzycy ciążowej. Ćwiczenia dopasowane do możliwości kobiety pozwolą zadbać o optymalną kondycję i wydolność organizmu, co przyda się podczas naturalnego porodu. Regularny ruch kilka razy w tygodniu sprawi, że przyszła mama poczuje się lepiej, a dziecko przyjdzie na świat silniejsze i zdrowsze.