570 000 122 recepcja_cmbb@op.pl

Ciąża wywołuje mnóstwo emocji – zarówno pozytywnych, jak i negatywnych, jest to dla przyszłej matki czas intensywnych przemian i nowych doświadczeń. Oprócz fizycznych zmian, które zachodzą w ciele kobiety, nieraz dochodzi do silnych wahań emocjonalnych. Wszystkie procesy biologiczne, oczekiwanie na dziecko i obawy związane z porodem mogą stać się przytłaczające. Dowiedz się, jak zadbać o zdrowie psychiczne w czasie ciąży, dzięki czemu – jako przyszła mama – przeżyjesz ten czas w spokoju i będziesz wspominać go z radością.

1. Zrozumienie własnych emocji

W trakcie ciąży naturalne jest doświadczanie skrajnych emocji. Zamiast popadać w strach lub frustrację, zaakceptuj uczucia, które Ci towarzyszą.

Zmiany zachodzące w organizmie przyszłej matki to nie tylko rozwój maluszka w macicy – w tym czasie mnóstwo hormonów zmienia swoje stężenie, co wpływa fizycznie oraz psychicznie na całe ciało. W jednej chwili możesz czuć radość i spokój, a za moment płaczesz lub złościsz się bez konkretnego powodu. To naturalne i normalne, że hormony ciążowe wpływają na Twój nastrój, uczucia i ogólne samopoczucie.

2. Ćwiczenia relaksacyjne

Ćwiczenia relaksacyjne pomogą przyszłej mamie odprężyć ciało i umysł oraz poradzić sobie ze stresem związanym z ciążą. Jakie ćwiczenia relaksacyjne są najlepsze w ciąży? Bardzo dobrze na stan psychiczny wpływa joga dla ciężarnych, medytacja oraz techniki głębokiego oddychania. Najwięcej korzyści przynoszą regularne, codzienne ćwiczenia.

3. Czas dla siebie

Znajdź każdego dnia czas tylko dla siebie. To może być choćby 10 – 15 minut, w których skupisz się wyłącznie na sobie. Wolne chwile poświęć na to, co sprawia Ci przyjemność – czytaj książki, słuchaj muzyki lub zajmij się ulubionym hobby. Nawet krótkie momenty poświęcone na to, co lubisz robić i co Cię relaksuje, pozytywnie wpłyną na Twoją psychikę.

4. Wsparcie ze strony bliskich

Jeżeli potrzebujesz wsparcia ze strony partnera lub rodziny – nie krępuj się o to poprosić. Może to być wsparcie emocjonalne, ale też pomoc w codziennych obowiązkach w domu. 

Porozmawiaj o swoich uczuciach z partnerem, rodziną lub terapeutą. Samo zrzucenie z siebie ciężaru pozwoli Ci poczuć większy spokój, a Twój partner oraz bliscy lepiej zrozumieją, co w danym momencie czujesz. Będą też wiedzieć, jak mogą pomóc Ci w trudnych momentach.

5. Rozmowy ze specjalistą

Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia specjalisty, nie wahaj się skorzystać z profesjonalnej pomocy. Pamiętaj, że równie ważne jest dbanie o fizyczny stan przyszłej mamy, ale i o jej zdrowie psychiczne. W ten sposób czas ciąży, poród oraz moment powitania dziecka nie będą powodować silnego lęku, złości czy frustracji.

Możesz skonsultować się z psychologiem lub psychoterapeutą. Wiele placówek medycznych oferuje również wsparcie psychiczne dla przyszłych mam.

6. Bądź świadoma tego, co Cię czeka

Wykorzystaj czas ciąży na lepsze poznanie swojego ciała, zachodzących w nim procesów oraz tego, co dzieje się przed, w trakcie i po porodzie dziecka. Świadomość tego, co Cię czeka, pozwoli Ci oswoić się z nadchodzącymi zmianami w Twoim organizmie oraz zmniejszy lęk przed tym, co nieznane.

Zdobądź wiedzę na temat porodu naturalnego i cesarskiego, poznaj też techniki oddychania wykorzystywane podczas porodu. Nawet jeżeli planujesz urodzić dziecko siłami natury, warto sprawdzić wcześniej, z czym związane jest cesarskie cięcie. Często podczas ciąży lub w trakcie porodu naturalnego może dojść do komplikacji, które będą wymagać pilnej zmiany sposobu rodzenia. Gdy już dojdzie do takich sytuacji, to – dzięki odpowiedniej wiedzy – przyszła mama podejdzie do tego z mniejszym niepokojem.

7. Kontakt z naturą

Dużą rolę w zdrowiu psychicznym kobiet w ciąży odgrywa wypoczynek na świeżym powietrzu. Każdego dnia wyjdź na krótki spacer, usiądź na ławce w parku i poczytaj książkę lub po prostu obserwuj roślinność wokół siebie.

Warto wybrać się na spacer ze swoim partnerem, by i on mógł się zrelaksować i zadbać o swoje zdrowie psychiczne.

9. Ćwiczenia fizyczne podczas ciąży

Spodziewasz się dziecka? Nie rezygnuj z ruchu! Regularna aktywność fizyczna, dostosowana do Twojego stanu zdrowia i stopnia zaawansowania ciąży, wpłynie pozytywnie nie tylko na Twoje ciało. Ruch o umiarkowanym wysiłku pomoże radzić sobie z lękiem oraz stanami depresyjnymi.

Warto zadbać o swoją kondycję fizyczną podczas ciąży z jeszcze jednego powodu – dzięki temu Twój organizm lepiej poradzi sobie z ogromnym wysiłkiem podczas naturalnego porodu. 

Podsumowanie

Zdrowie psychiczne przyszłej mamy jest równie ważne, co zdrowie fizyczne. Odpowiednie nawyki pozwolą Ci zadbać o psychikę podczas ciąży, dzięki czemu spędzisz ten czas bez lęku i stresu oraz łatwiej poradzisz sobie z nowymi wyzwaniami już po porodzie. Korzystaj z ćwiczeń relaksacyjnych, odpoczywaj na świeżym powietrzu oraz pamiętaj o spełnianiu własnych potrzeb. Wszystko to oraz świadomość zachodzących zmian zapewni Ci psychiczny komfort. Jeżeli tego potrzebujesz, skorzystaj ze wsparcia psychologa lub psychoterapeuty i nie bój się rozmawiać z bliskimi o swoich obawach związanych z ciążą.